Verborgen gebreken auto

Ontdekt je na aankoop verborgen gebreken aan jouw auto? Wij bieden deskundig advies en bijstand om te zorgen dat deze gebreken niet voor je rekening komen.

Bel ons of laat je gegevens achter in ons contactformulier. Wij nemen binnen één werkdag nemen we vrijblijvend contact met je op.

Jurist Robin Bosch

Verborgen gebreken na de aankoop van je auto?

Heeft je als consument een auto gekocht en kom je er na aankoop achter dat de auto iets mankeert? Had je dit niet kunnen weten bij de aankoop? Wij kunnen helpen.

Verborgen gebreken zijn problemen aan de auto die ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst niet bekend waren voor de koper en dus pas duidelijk worden nádat de koop heeft plaatsgevonden. Een gedupeerde autokoper zit hier natuurlijk niet op te wachten.

Wanneer je hoogte krijgt van eventuele gebreken aan de auto, is het verstandig om gelijk juridisch advies in te winnen of juridische acties te overwegen. Neem daarom als koper altijd in vroeg stadium contact op met een jurist om met je mee te kijken.

Wij helpen je met het aanspreken van de verkoper waar je de auto kocht. Koopovereenkomst direct ontbinden? Wij weten hoe. Bel naar +31 (0) 20 244 62 00

(Tweedehands) auto gekocht met verborgen gebreken? Wij kunnen je helpen!

Heb je recent een tweedehands auto gekocht en ontdekt dat deze verborgen gebreken vertoont? Maak je geen zorgen, wij staan voor je klaar om je door deze situatie te begeleiden. Of je nu te maken hebt met problemen na aankoop:

Onze deskundige juridische hulp kan je helpen om je rechten te beschermen en passende oplossingen te vinden. Ontdek hieronder hoe wij je kunnen bijstaan en lees verder voor meer informatie.

Gekocht via een particulier

Een gebruikte auto is veelal voordeliger dan een spiksplinternieuwe auto. Veel mensen kiezen er daarom ook voor om gebruikte auto’s van particuliere verkopers over te nemen. Na een eventuele onderhandeling kun je de auto overnemen. Er komt een koopovereenkomst tot stand en de koper vertrouwt erop dat de auto normaal rijdt.

Hierbij ontstaan dikwijls problemen: beschadigde onderdelen, een deuk die toch niet op de foto’s stond, of een teruggedraaide kilometerstand. Het kan lastig zijn om dit soort problemen onderling op te lossen. Dit kan een heel getouwtrek worden en je hebt als particulier geen extra bescherming zoals bij consumentenkoop (verkoop tussen bedrijf en particuliere koper (consument). Laat jezelf daarom ook goed adviseren.

Gekocht via een (erkende) autogarage

Als je de auto koopt van een garage of andere professionele verkoper, dan geldt het consumentenrecht. Dit is fijn, aangezien je als koper dan extra bescherming hebt. Dit is anders dan bij een verkoop tussen particulieren onderling.

Zo zijn er bij consumentenkoop extra wettelijke waarborgen opgenomen met betrekking tot bijvoorbeeld (wettelijke)garantie. Je hebt recht op een ‘conforme’ auto. Je mag verwachten dat de auto voldoet aan wat is afgesproken. Anders is er sprake van non-conformiteit.

Wat heb je mogen verwachten?

Wanneer is een (professionele) autoverkoper nu effectief aan te spreken op een verborgen gebrek? Er wordt hierbij gekeken naar een groot scala aan elementen. Een (tweedehands) auto moet in principe geschikt zijn voor normaal gebruik en voldoen aan de in redelijkheid te stellen verwachtingen.

Wat je van een gekochte auto mag verwachten is onder andere afhankelijk van de eigenschappen van de auto zelf: bijvoorbeeld de prijs, de kilometerstand en het bouwjaar.

Ook bepaalde andere omstandigheden kunnen van invloed zijn op wat je kunt verwachten, bijvoorbeeld de aangeboden garantie, aanwezigheid van onderhoudsverleden, aankoopkeuring etc.

Als je een auto uit een ouder bouwjaar koopt voor een bedrag van 400 euro, zonder extra papierwerk of informatie, dan kun je in beginsel niet verwachten dat een auto voor zo’n laag bedrag onderhoudsvrij is. Wanneer je een relatief nieuwe auto koopt voor een (veel) hoger bedrag, kun je erop vertrouwen dat hier minder aan mankeert.

Kijk in dit soort gevallen vooral goed wat er precies is geadverteerd! Wees alert bij de aanschaf van een auto en stel zo veel mogelijk vragen als je twijfelt.

Mededelingsplicht vs. onderzoeksplicht

Er wordt bij verborgen gebreken aan een auto altijd gekeken naar de verschillende verplichtingen over en weer. De verkoper heeft een mededelingsplicht. Deze mededelingsplicht betekent in grote lijnen dat hij open moet zijn over wat hij verkoopt. Als er sprake is van mankementen, dan dient hij dit mede te delen.

Daar tegenover staat een onderzoeksplicht aan de zijde van de koper. De onderzoeksplicht houdt in dat de koper moet onderzoeken wat hij daadwerkelijk koopt. Bij een tweedehands auto kun je op gemakkelijke wijze bijvoorbeeld controleren wat het schadeverleden van de auto is. Iedere aankoop vereist het nodige vooronderzoek om jezelf effectief te kunnen beroepen op een verborgen gebrek. Schiet je tekort in je onderzoeksplicht? Dan kan het lastiger zijn om iets te claimen van de verkoper.

Treft je na onderzoek toch een defect aan welke de verkoper je had moeten mededelen? Dan kun je de verkoper hierop aanspreken.

Wat wij voor je kunnen doen?

Het kan een ontzettend lastig verhaal zijn als het gaat om gebreken aan een auto. Wanneer kunt je je erop beroepen dat het gebrek echt een verborgen gebrek is? Laat de situatie in eerste instantie goed onderzoeken door een jurist voordat je besluit om de verkoper aan te spreken. Bij problemen komt het veelal aan op bewijzen. De regels voor de bewijslast verschillen per specifieke situatie.

Wij kunnen o.a. helpen met:

Verkoper aanspreken

Als je een verborgen gebrek aantreft, wilt je een oplossing. Wij kunnen met je meekijken als je besluit de verkoper aan te spreken.

In eerste instantie is het zaak dat een ingebrekestelling wordt verstuurd voor zover de nakoming aan de zijde van de verkoper niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is. In een ingebrekestelling geef je de verkoper een redelijke termijn om met een oplossing te komen, bijvoorbeeld herstel van de auto of levering van een vervangend model. Als de verkoper geen mogelijkheid heeft om binnen redelijke termijn te herstellen, dan kunt je alternatieve afspraken maken met de verkoper: De auto laten herstellen bij een derde (en de kosten op verkoper verhalen) of verlaging van de koopprijs.

Wanneer er uiteindelijk geen definitieve oplossing komt, of als je tegen non-conformiteit blijft aanlopen, dan kunt je kijken naar andere juridische stappen.

Overeenkomst ongedaan maken

Als je bijvoorbeeld op basis van non-conformiteit van de koopovereenkomst af wil, zijn daar verschillende mogelijkheden voor. Als de verkoper ondanks herhaalde verzoeken dan wel een ingebrekestelling niet bereid is mee te werken aan een oplossing zou dat gezien kunnen worden als een tekortkoming in de nakoming/verzuim. Dit maakt dat je de overeenkomst kunt ontbinden. Hierbij is wel vereist dat de tekortkoming een zekere omvang heeft: Bij een klein, gemakkelijk te verhelpen krasje is een overeenkomst lastiger te ontbinden.

Als je de koopovereenkomst ontbindt, ontstaat er een zogenaamde ongedaanmakingsverplichting. Je brengt de auto terug naar de verkoper en de verkoper moet je geld teruggeven. Ontbinding heeft geen terugwerkende kracht.

Ook zijn er mogelijkheden om de overeenkomst te vernietigen. Dit bijvoorbeeld in de situatie dat de verkoper de kilometerstand heeft teruggedraaid of als de verkoper bewust de koper verkeerd heeft geïnformeerd. Het vernietigen van een overeenkomst op grond van verborgen gebreken heeft terugwerkende kracht: de overeenkomst wordt na vernietiging geacht nooit bestaan te hebben.

Naar de rechter

Tot een bedrag van 25.000 euro kunnen wij samen met je naar de rechter. Kom je er niet uit met de verkoper? Weigert de verkoper mee te werken aan een oplossing? De rechter kan bij dit probleem een eindoordeel geven. Laat jezelf hierbij bijstaan door een jurist. Het bewijzen van je gelijk kan bijvoorbeeld al een hele opgave zijn.

Als er binnen 6 maanden na aankoop bijvoorbeeld gebreken ontstaan, dan wordt verondersteld dat deze al bij levering aanwezig waren. In zo’n situatie moet de verkoper bewijzen dat dit niet het geval was. Als er buiten de zes maanden gebreken ontstaan, keert die bewijslast om. De koper/consument moet hierbij aantonen dat de gebreken er al waren bij het aankoopmoment.

Wat is nu precies het moment van ontstaan van gebreken auto? Wat als de verkoper stelt dat de gebreken zijn ontstaan doordat je als koper niet netjes met de auto bent omgegaan in de zes maanden na aankoop? Laat jezelf als koper altijd bijstaan door een jurist, zo sta je veel sterker bij gebreken.

Meer weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op voor een gratis adviesgesprek.
Bel ons op +31 (0) 20 244 62 00 of laat jouw gegevens achter in ons webformulier en wij bellen je terug.

Hoe het werkt

CONTACT OPNEMEN

Bel ons via +31 (0) 20 244 62 00, stuur een e-mail naar info@legaladvicewanted.nl of vul ons contactformulier in. Binnen één werkdag nemen we vrijblijvend contact met je op.

GRATIS EERSTE ADVIES

De specialisten van Legal Advice Wanted bespreken de mogelijkheden van jouw juridische vraagstuk. De eerste beoordeling is helemaal gratis.

ADVIES OP MAAT

Afhankelijk van de complexiteit van het vraagstuk zijn er twee opties. De eerste optie is dat we je direct verder helpen. Mocht het probleem onze procesbevoegdheid overstijgen (alles tot € 25.000,-), dan kunnen we je dossier overdragen aan een van onze vertrouwde partnerkantoren.

Onze tevreden partners

DIT KAN JE VAN ONS VERWACHTEN

GEEN WACHTTIJDEN

Met onze on-demand en flexibele dienstverlening staan onze Young Legals klaar om je te ondersteunen.

GRATIS EERSTE BEOORDELING

Een van onze Young Legals neemt het vraagstuk en de mogelijkheden samen met je door.

OP VOORHAND VASTGESTELD EINDTARIEF

Wij zorgen er voor dat je niet voor onverwachtse verrassingen komt te staan.

STEENGOED JURIDISCH ADVIES

Vanaf €99,- per uur (excl. btw) ben je al verzekerd van steengoed juridisch advies.

jurist Daan Swildens en Dawit Bakker

veelgestelde vragen

Hoe snel werken jullie?

Toegankelijkheid is een van de belangrijkste kernwaarden van L.A.W. Wij zorgen ervoor dat een een brief, advies of processtuk binnen tien werkdagen klaar voor verzending is.

Hoe gaan jullie te werk?

Nadat we je vraagstuk grondig hebben geanalyseerd, staat een van onze Young Legals klaar om jou geheel vrijblijvend te contacteren. Samen bespreken we de juridische mogelijkheden.
Wil je vervolgens gebruik maken van de diensten van LAW? Onze tarieven zijn net zo toegankelijk als onze Young Legals. Vanaf €99,- per uur (excl. btw) ben je al verzekerd van steengoed juridisch advies. Door het afspreken van een vast eindtarief heb je gemoedsrust en worden verrassingen achteraf voorkomen. Geen gedoe, wel duidelijkheid!

Heb ik geen advocaat nodig?

Weet je dat het inschakelen van een advocaat bijna nooit nodig is en bovendien voor onnodig hoge kosten zorgt? Mocht vertegenwoordiging door een advocaat toch verplicht zijn, dan kan er een beroep worden gedaan op ons netwerk. Legal Advice Wanted werkt nauw samen met gerenommeerde advocatenkantoren. Door deze samenwerking worden kosten bespaard.

Wat onze klanten zeggen

Gerelateerde Diensten

Laat ons weten hoe we kunnen helpen. Wij staan voor je klaar!

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

jurist Fleur van Helvoort
Of neem contact op met Fleur Young Legal